Sijainti: Etusivu | Kadonneet kirsikat – hätähuuto kouluväen puolesta
| |

Kadonneet kirsikat – hätähuuto kouluväen puolesta

Kadonneet kirsikat

< >

Kirja on kertomus suomalaisen koulumaailman murrosvuosista 1990-luvun alusta 2000-luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle, ajalta ennen älypuhelimia ja digitaalisia oppikirjoja.

Tulosjohtaminen ja elinkeinoelämän tehokkuusvaatimukset tuotiin kouluihin ja konsultit tulivat kertomaan, mitä ja miten pitää opettaa. Oppilaista tuli itseohjautuvia asiakkaita, opettajista vain virikkeitä tarjoilevia valmentajia ja rehtoreista kiihtyvän muutosvauhdin ylläpitäjiä. Lyötiin alkutahdit turhautumiselle, alanvaihdoille ja uupumiselle sekä vaatimus- ja osaamistason laskulle.

Nuorilta edellytetään yhä aikaisemmin yhä enemmän eivätkä kaikki jaksa juosta aina vain kovempaa. Kouluampumiset lisäsivät dramatiikkaa ja kertovat jotain siitä, mitä yhteiskunnan syvissä vesissä on menossa.

Koulutuksen ihanteet ovat yhä kauempana siitä, mitä koulumaailmassa todella tapahtuu. Mahdollisuuksien tasa-arvo ei toteudu, vaan iso osa nuorista on jatkuvassa vaarassa syrjäytyä kaikkialla maassamme.

Kadonneet kirsikat takakantta

Keskeisenä teemana on ristiriita luovan innostuksen ja lannistumisen välillä. Kirja antaa aineksia hahmottaa sitä, mitä tarvitaan luovuuden ja voimavarojen tukemiseen, mutta kertoo myös siitä, millaiset ilmiöt voivat johtaa turhautumiseen, lannistumiseen ja voimattomuuteen.

Kadonneissa kirsikoissa syrjäinen Suomi näyttää monenlaiset kasvonsa. Luonto tarjoaa rauhaa ja henkistä hyvinvointia. Paikalliskulttuurin juureva vieraanvaraisuus lämmittää, mutta silläkin on kääntöpuolensa.
Suomen alueellinen repeämä syvenee. Syrjäkulmat saavat kuihtua ja unohtua omassa rauhassaan, mutta osansa näivettymisessä on myös haja-Suomella itsellään.

Kadonneet kirsikat

Kirjan nimi ”Kadonneet kirsikat” viittaa Tom Fordin kalliiseen Lost Cherry -parfyymiin, joka on päähenkilön tunnusmerkki. Kirsikka symboloi onnea ja vaurautta sekä tarinan kontekstissa myös päähenkilön unelmaa ja sivistystyön hedelmiä.

”Unelmoin sellaisen koulurauhan julistuksesta, joka olisi antanut oppimisen ilon ja opettamisen rauhan. Rauhan kouluille tilan tehdä sitä, miksi ne ovat olemassa. Noista unista minut on herätetty aivan toisenlaiseen todellisuuteen. Laman jälkeen ei ole palattu mihinkään entiseen. Unelmista on tullut raastavia muistoja ja märkiviä avohaavoja.”

– Kadonneiden kirsikoiden tarkoitus ei ole parantaa mitään, vaan näyttää, mitä kipukohdat ovat, jotta niitä voitaisiin alkaa hoitaa. Sitä voidaan pitää kouluväen hätähuutona.

MISTÄ SAA

Omistuskirjoituksin varustettuna kirjailijalta
marjastiinasuihko () gmail.com

Sekä

Kadonneet kirsikat
www.vaylakirjat.fi
akateeminenwebshop.co
www.adlibris.com


Valittuja katkelmia

Valittuja katkelmia

Kaikki lapset ja nuoret eivät pysty ottamaan vastaan kaikkea sitä hyvää, mitä yhteiskunta ja koulu tarjoaisi. Koulu ei riitä poistamaan yhteiskunnallista... ... Lue lisää KADONNEET KIRSIKAT – Valittuja katkelmia


<< Kaunokirjallisen tekstin esiluku | Valittuja katkelmia >>
Etusivu

Sinikynä   |   Marja-Siina Suihko
Sinun tekstiesi avuksi
Puh: 0500 451 854   |   sinikyna [at] omat.fi   |  
Facebook

"Kaukaisen meren saareen kaukaiseen on silta."



Kiinnostavia sivustoja